وبلاگ

آترین کیدز » چرا خرید باعث می شود احساس شادی بیشتری داشته باشید؟
چرا خرید باعث می شود احساس شادی بیشتری داشته باشید؟
چرا خرید باعث می شود احساس شادی بیشتری داشته باشید؟

حس خوشایند و مثبت از خرید در دختر بچه ها بسیار بیشتر است با ما در آترین کیدز مرجع خرید لباس مجلسی دخترانه همراه باشید تا در این خصوص اطلاعات کاملی کسب کنید.

احساس شادی وقتی می گوییم به یک درمان کوچک نیاز داریم، تقریباً همه می توانند با لذتی که خرید یک چیز کوچک برای خود به ارمغان می آورد، ارتباط برقرار کنند. اما آیا خرید واقعاً به ما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشیم؟ اسکات بی، روانشناس بالینی، می گوید: بله، در واقع اینطور است. تحقیقات نشان میدهد که ابتیاع کردن واقعاً تاثیر روانی و درمانی مثبت زیادی دارد. البته اگر در حد اعتدال انجام شود. به طور کلی، چه در حال اضافه کردن اقلام به سبد خرید خود به صورت آنلاین یا بازدید از بوتیک مورد علاقه خود برای چند ساعت باشید، از نظر روانی و عاطفی تقویت خواهید شد. اما باز هم باید مطمئن شوید که از کنترل خارج نمیشود.»

مقدمه لذت بردن از خرید

به طور کلی، کلمه جذابی است. همه با شنیدن نامش هیجان زده می شوند. گذراندن وقت برای تهیهی برخی از چیزهای مورد علاقه و ضروری مان باعث می شود احساس خوشبختی کنیم. این کار همیشه روحیه ما را بالا می برد. بسیاری از ما دیوانه آن هستیم، چه آنلاین، چه آفلاین. برخی از افراد به خرید آفلاین علاقه دارند.

برخی نیز می خواهند در خانه بنشینند و از آن لذت ببرند. هیچ چیز سرگرم کننده تر از پرسه زدن در خیابان ها و دیدن هزاران کالا و خرید برای شما نیست. رفتن به بازار و مراکز خرید و دیدن این همه چیز رنگارنگ و پرسه زدن در آن، گویی به نظر می رسد که شما به دنیای دیگری رسیدهاید. یک خریدار واقعی می تواند این را به خوبی درک کند. شاید به همین دلیل است که خرید را کاهش دهنده استرس می نامند.

همه ما خواسته ها و نیازهای خاصی داریم که ما را وادار می کند برویم و برای خودمان چیزی بخریم. گاهی اوقات آخرین روند مد زنان را به خرید جذب می کند. گاهی اوقات نگرانی ها و ناامیدی ها را در زندگی ایجاد می کند. گذراندن یک روز خنک در مرکز خرید یا خیابان ها و در عین حال توافق بر سر انتخاب مد و امتحان کردن لباس برای سرگرمی، می تواند راهی عالی برای تفریح باشد. دلایل ممکن است متفاوت باشد. اما هرکسی که عاشق خرید است، نیاز به استراحت برای خرید دارد…

دلایل خوشایند بودن خرید

به گفته دکتر بی، برای این حس رضایت بخشی دلایل زیادی وجود دارد. در ادامه این دلایل را با هم بررسی می کنیم.

۱. خرید حس کنترل را باز می گرداند.

مطالعهای در سال 2014 در مجلهای روانشناسی نشان داد که خرید درمانی نه تنها افراد را بلافاصله شادتر میکند. بلکه میتواند با غم و اندوه طولانی مدت نیز مبارزه کند.

طبق این مطالعه، غم و اندوه به طور کلی با این حس مرتبط است که به جای اینکه زندگی در دستان خودمان باشد، زندگی ما را کنترل میکند. اما قدرت انتخاب در هنگام خرید می تواند احساس کنترل شخصی و استقلال را بازگرداند.

مطالعه دیگری در سال 2014 توسط دانشگاه میشیگان نشان داد که ابتیاع چیزهایی که شخصاً از آن لذت می برید می تواند تا 40 برابر بیشتر از ابتیاع نکردن در ایجاد حس کنترل مؤثر باشد. در این مطالعه، کسانی که واقعاً اقلامی که

دوست داشتند را خریداری کردند، سه برابر کمتر از کسانی که فقط آنچه را دوست داشتند مرور می کردند و در حسرت خرید آن بودند، غمگین بودند.

دکتر بی میگوید: مطالعات نشان میدهد که وقتی احساس میکنید همه چیز طبق خواستهتان پیش نمیرود، دستیابی به آنچه میخواهید میتواند یک دستاورد شخصی مثبت باشد. ابتیاع چیزی که دوست دارید، این حس را برای شما ایجاد میکند.

۲. خرید حواس را نیز تحریک می کند.

دکتر بی میگوید: بوی چیز جدید، نورهای روشن و نمایشگرهای رنگارنگ با هم ترکیب میشوند تا تجربهای تخیلی و حسی ایجاد کنند. این حس میتواند ما را حتی برای مدتی از واقعیت خودمان دور کند.

خرید و تحریک حسی آن ما را وادار می کند تا نتایج مثبت را تجسم کنیم. به عنوان مثال، ورزشکاران همچنین دریافتهاند که این نوع تجسم میتواند آینده نگری مثبت ایجاد کند. همچنین اضطراب را کاهش دهد.

۴. دوپامین حتی پیش از خرید نیز آزاد می گردد.

همان طور که دکتر بی اشاره می کند، فقط مرور خاطرات ابتیاع و خرید اینترنتی می تواند بر روحیه شما تأثیر مثبت بگذارد. همین مسئله ساده نتیجه نهایی است که آن دوپامین را آزاد میکند. دوپامین انتقال دهنده عصبی هورمونی در مغز شما است که به شما احساس خوبی میدهد.

دوپامین میل شما را برای ادامه یافتن چیزهایی که احساس خوبی در شما ایجاد میکند افزایش میدهد. (از این رو خرید درمانی اتفاقی محبوب است. و دختربچهها عاشق آن هستند!)

دکتر بی میگوید: «بعضی فکر میکنند که وقتی واقعاً یک جایزه دریافت میکنید یا یک کالا را میخرید، دوپامین آزاد میشود اما قبل از ابتیاع شروع میشود. زیرا از همه احتمالات لذت میبرید». “این در مورد کل فرایند خرید صدق میکند.”

۵. اخلاق شما در اثر خرید آنلاین خوب می شود!

دکتر بی یک مثال عالی از آزاد شدن دوپامین در اوایل فرایند خرید ارائه می دهد.

او اضافه می کند که همیشه نیازی به ابتیاع چیزی برای احساس لذت ندارید. زیرا قبلاً یک سفر ذهنی هیجان انگیز را پشت سر گذاشته اید. از این نظر خطر نسبتاً کمی وجود دارد. چرا که خرج کردن پول کمتر ممکن است پاداش بیشتری داشته باشد.

خرید آنلاین همچنین میتواند ترشح دوپامین را به روش دیگری تحریک کند. در زمانی که منتظر رسیدن بسته هستید دوباره دوپامین ترشح میشود. به اشتراکهای خرده فروشی فکر کنید که ممکن است دقیقاً ندانید چه چیزی در جعبه تحویل داده میشود. غیرقابل پیش بینی بودن انتظار شما را افزایش می دهد. و از آن جایی که پاداش غیرقابل پیش بینی است، هیجان ناشی از دوپامین را دوباره تجربه می کنید.

۶. مزایای روانی پس انداز

اگر از طرفداران خرید درمانی هستید، راه دیگری وجود دارد که باید در نظر بگیرید. اگر به جای ابتیاع فوری چیزی با کارت اعتباری، برای آن پس انداز کنید، می تواند از نظر روانشناختی نیز یک درمان باشد.

با به کارگیری تئوری پیش بینی، پس انداز برای چیزی می دهد که منتظر آن هستید، که باعث ایجاد هیجان و آزاد شدن دوپامین در طول زمان می شود.

۷. خرید به عنوان یک سرگرمی عمل می کند.

افرادی هستند که بر این عقیده اند که ابتیاع ، خریدن چیزهایی است که برای داشتن یک زندگی راحت، مایحتاج اولیه شماست. اما خرید مانند هر فعالیت دیگری برای بسیاری سرگرمی است. بیشتر مردم خرید می کنند. زیرا عاشق خرید هستند. در واقع، اینطور نیست که به آن چیزها نیاز داشته باشند. آنها ابتیاع می کنند زیرا خرید مانند آواز خواندن، رقصیدن، نقاشی کردن برای بسیاری سرگرمی است.

۸. خرید باعث کاهش استرس می شود.

طبق یک تحقیق، به نظر می رسد خرید یک خوراکی کوچک برای خود پیامدهای مثبتی دارد و آدم احساس بهتری می کند. پس از یک روز طولانی نشستن پشت میز اداری و با کلیک بر روی مغزتان، خرید مانند تنها روکش نقره ای باقی مانده است. اما حتی اگر چیزی نمیخرید، یک بار سعی کنید به فروشگاه مورد علاقهتان بروید. و لباسهایی را مانند عاشقان کتاب در کتابخانهها جستجو کنید. بوی چیزهای جدید و محیط شاد گاه به گاه باعث بهبود آنی خلق و خوی می شود.

۹. خرید راه دیگری برای گفتن اینکه شما اهمیت می دهید .

خرید علاوه بر شخصی بودن یک عمل اجتماعی نیز هست. وقتی به مکانها سر میزنیم، تمایل داریم برای افراد نزدیک و عزیزمان به نشانه عشق و به عنوان سوغات چیزهایی بخریم. این نوعی ابتیاع است که ما را خوشحال می کند. زیرا ما برای افرادی که دوستشان داریم چیزهایی می خریم. ابتیاع به معنای خریدن و راضی کردن خود نیست. بلکه راهی برای ابراز عشق است که به نوبه خود شما را خوشحال می کند.

 

۱۰. خرید شرایط سخت را آسان تر می کند.

پگی وین، درمانگر مشهور سانفرانسیسکو، از این درمان قدردانی میکند: همه ما هر از گاهی از یک خرید درمانی لذت میبریم. در دوزهای کوچک قابل کنترل این کار میتواند روح را آرام کند. بارها اتفاق می افتد که همه چیز آن طور که ما می خواستیم پیش نمی رود. و به همین دلیل ما ناراحت می شویم.

شکستها در زندگی پرمشغله روزانه ما به طرق مختلف با ما روبرو هستند. اما وظیفه ما این است که در میان همه شکست ها و عقب ماندگی ها خود را شاد و سرحال نگه داریم. اینجاست که خرید کمک می کند.

شاید این برای همه نباشد. زیرا همه به این باور ندارند. اما این یک واقعیت علمی ثابت شده است که ابتیاع به شما کمک میکند در مواقعی که همه چیز بد پیش میرود احساس بهتری داشته باشید. در واقع، به عنوان یک شفابخش عمل می کند. یک درمان طبیعی برای زخم های روحی شما.

 

۱۱. خرید منعکس کننده خود واقعی شما و منجر به افزایش اعتماد به نفس است.

وقتی لباس می پوشید، ناخودآگاه خود واقعی شما را منعکس می کند. زیرا کمد لباس شما امتداد خود درونی شماست. و می توان تکه هایی از شما را در آنجا پیدا کرد. بنابراین خرید نشان دهنده شخصیت شما و نحوه رفتار شما با خود به عنوان یک خود شاد است.

فروشگاه های بزرگ به عنوان یک موهبت برای عاشقان خرید

امروزه، فروشگاههای بزرگ جذابتر شدهاند. کفهای مرمری، شیشههای رنگی. و همچنین مکانهایی دارند که میتوانید در آن غذا، چای بخورید یا فیلم تماشا کنید. در نهایت لذت ابتیاع با همه اینها بیشتر میشود. به طور کلی آنها عشق شما به خرید را برآورده می کنند. مراکز خرید با سرگرمی های خانوادگی، تجربه بازدیدکنندگان را به طور فزاینده ای لذت بخش می کنند. برای این که خریداران احتمالی از تهیه آنلاین نیاز های خود جلوگیری کنند، این فروشگاه ها بیشتر از قبل برای جذب خریداران تلاش میکند.

افراد مختلف، روش های مختلف دارند.

در دنیای امروز روش تهیه نیاز ها تغییر کرده است. بسیاری از خریداران به روش آنلاین روی آوردهاند. خریداران می گویند که قصد دارند حتی پس از پایان همه گیری، زمان کمتری را در فروشگاه بگذرانند. بسیاری از خریداران ایده های ابتیاع را از رسانه های اجتماعی دریافت می کنند، آنها بیشتر به ابتیاع از پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک و غیره علاقه مند هستند. موبایل ها و لپ تاپ ها تشویق بیشتری به این روند کرده اند… شما در حالی که روی مبل یا ناهار خوری نشسته اید و یا در حمام، در حین رفت و آمد به محل کار می توانيد آن را انجام دهید. و یا زمانی که در مغازه هستید، قیمت ها را به صورت آنلاین مقایسه کنید تا ببینید بهترین معامله چیست.

نکته اول

مهم نیست چگونه یا از کجا ابتیاع می کنید، ما معتقدیم که این کار ارزش جشن گرفتن است. روش ابتیاع هر چه باشد، لذتی در آن نهفته است. چه با رفتن در میان جمعیت و چه با تنها نشستن در خانه. چه خرید در عصر سنتی انجام شود و چه خرید مدرن آن. اما جذابیت آن هرگز کمتر نخواهد بود.

خرید کردن عشق است … خرید شادی است. هر کسی که میگفت با پول نمیتوان شادی را خرید، به سادگی نمیدانست کجا ابتیاع کند. – بو درک پس بچه ها به چی فکر میکنید. به خرید بروید و از آن لذت ببرید…

وقتی خرید مشکل ساز می شود.

البته، باید به شیوهای عمل کنید که مطمئن شوید خرید را افراطی انجام نمیدهید. برای برخی، ابتیاع میتواند به یک مشکل تبدیل شود. برای بسیاری، این می تواند به اعتیاد تبدیل شود.

دکتر بی میگوید: ابتیاع از حالت درمانی به یک رفتار اجباری مشکل ساز میتواند تغییر کند. زمانی که به راهی برای مقابله با اضطراب، استرس یا از دست دادن تبدیل میشود. و همچنین زمانی که کنترل آن دشوار است.

نکته دوم

اعتیاد به خرید نامهای بسیار دیگری مانند oniomania، اختلال خرید اجباری (CBD)، اختلال خرید-خرید (BSD) و خرید بیمارگونه دارد. خرید اجباری به طور قابل توجهی در اقتصادهای توسعه یافته و از طریق تکامل خرید آنلاین افزایش یافته است. دکتر بی میگوید: خریداران اجباری، دورههای ابتیاع مکرر یا تمایل شدیدی برای ابتیاع دارند. این رفتار علاوه بر کمبود قدرت با احساس بی ارزشی مرتبط است. او می افزاید: این وضعیت با سایر اختلالات کنترل تکانه مانند اعتیاد جنسی و اعتیاد به قمار شباهت زیادی دارد. همچنین شباهتی بین تمایلات اجباری به ابتیاع و تمایل زیاد در اعتیاد به مواد مخدر یا الکل وجود دارد. خریداران اجباری همچنین ممکن است دورههای خاموشی مشابه خاموشیهای مربوط به الکل را تجربه کنند که در آن خریدار خریدهای خود را به خاطر نمیآورد.

نشانه های یک خریدار معتاد

اگر احساس می کنید هزینه های شما خارج از کنترل است، توجه کنید. علائم خرید اعتیادی عبارتند از:

  • مشغله و دشواری در مقاومت در برابر اقلام غیر ضروری.
  • صرف زمان زیادی برای تحقیق در مورد مواردی که ممکن است مورد نیاز نباشند.
  • مشکلات مالی به دلیل خریدهای کنترل نشده.
  • مشکل هایی در محل کار، مدرسه یا خانه به دلیل مخارج خارج از کنترل.

 

دکتر بی می گوید، اگر فکر می کنید ممکن است مشکلی داشته باشید، گروه های درمانی و پشتیبانی و همچنین آموزش می توانند کمک کنند. او میگوید: فهمیدن آنچه منجر به این رفتار آنها شده است، بسیار مفید است. مسدود کردن کارت های اعتباری شما فایدهای ندارد. تمرکز باید بر روی کشف علل زمینهای، همراه با نوع صحیح درمان باشد. نکته اصلی این است که اگر چه رفتارهایی که باعث ایجاد هیجان می شود می تواند برای ما شادی ایجاد کند.

تا اینجا 2 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب
سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو
فروشگاه
0 مورد سبد خرید
حساب من
0 لیست علاقه مندی ها